Vi gillar att ta ansvar

Att köpa en lastbil eller ett efterfordon är en stor investering och det är viktigt att känna sig trygg och säker i sitt val av leverantör. Hos Scanvo är vi medvetna om vikten av att erbjuda våra kunder en hög nivå av trygghet och service när du handlar lastbilar och efterfordon av oss. Vi arbetar därför endast med tillverkare som har bevisat sig vara pålitliga och vars produkter har visat sig vara av högsta kvalitet.

En av de viktigaste faktorerna för att känna sig trygg vid köp av en lastbil eller ett efterfordon är garantin. Hos Scanvo erbjuder vi omfattande garantier på alla våra produkter, vilket innebär att du kan vara säker på att du har skydd mot eventuella fel eller brister. Vi strävar alltid efter att överträffa våra kunders förväntningar och våra garantier är en av de saker som hjälper oss att uppnå detta.

Omfattande garantier i kombination med kunnig personal och högkvalitativa produkter gör att du kan känna dig trygg och säker när du köper en lastbil eller ett efterfordon från oss.

Kontakta alltid oss

Scanvo ska alltid kontaktas vid skada och innan reparation påbörjas. Scanvo bestämmer var och hur reparationen ska utföras. Skador som åtgärdats utan kontakt med Scanvo och anmäls efteråt godkänns inte.

"Vi hjälper gärna till med frågor kring våra garantier."

Nicklas Jörnås, Reklamationsansvarig

Våra garantier på nya fordon

Scania

När du köper ny Scania av Scanvo ingår alltid 1-års motsvarande fabriksgaranti från dagen då ägarbytet sker (om inget annat är avtalat). Detta säkerställer att fordonet reparerats fackmannamässigt under det första året fordonet är i bruk, oberoende av hur långt eller hur mycket fordonet brukats.

DAF

Bilen kan levereras med Warranty Plus-garanti från DAF upp till 3 års garanti utan milbegränsning på fordon, samt drivlina - vilket ger dig ett bekymmersfritt ägande. Du kan även teckna mycket fördelaktiga service och reperationsavtal på din nya DAF genom Scanvo.

Volvo

När du köper ny Volvo av Scanvo ingår alltid 1-års motsvarande fabriksgaranti från dagen då ägarbytet sker (om inget annat är avtalat) plus ytterligare 12 månaders (eller totalt max 300 000 km) drivlinegaranti. Detta säkerställer att fordonet reparerats på ett fackmannamässigt vis under det första året fordonet är i bruk.

Krismar

Krismar är en mycket stor och välkänd leverantör av specialbyggda bilar. Krismar kan hjälpa till med att designa allt från hästbilar till bilar inom motorsport (stora motorhomes) och andra specialbyggda bilar.

Olycka eller tekniska problem? Krismar finns alltid tillgängliga när du behöver det. Kontakta dem via:
krismarhorsetrucks.eu/en/krismar-assistance/

Påbyggnationer utförda av Scanvo

Vi lämnar 1 års garanti på utförda arbeten i verkstaden, under förutsättning att kunden uppfyller våra och tillverkarens skötselanvisningar.

Viktigt!
Alla bultförband och hydraulikkopplingar ska efterdras efter 2 veckors körning. Detta är en förutsättning för att vår garanti ska gälla.

Efterfordon
För att garantin på ditt efterfordon ska gälla måste man kontakta respektive tillverkares kontakt före reparation påbörjas. Vid oklarheter kontakta gärna oss på Scanvo – vi vägleder er!

Underhålls-/smörjschema
Se axelfabrikantens underhållsschema i medskickat informationshäfte, för att uppfylla kraven under garantiperioden. Styrande BPW axlar ska smörjas var 6:e vecka. Här finns också detaljerad beskrivning med bilder var smörjpunkterna finns.

OBS! Möjlighet att få upp till 5-års garanti på utvalda delar på axlar och upphängning, under förutsättning att fabrikantens rekommenderade serviceplan utförs, dessa ska antecknas i service/garantihäftet. Se mer information i informationshäftet från axelfabrikanten.

Första inspektionen efter 500-1 000 km
Efter de första 500-1000 km körning med last, ska det göras en inspektion av trailern, för att garantin ska fortsätta gälla. Schemat i instruktionsboken ska fyllas i, underskrivas och stämplas av en kompetent verkstad, efter utförande av listade punkter.

Denna inspektion/efterdragning utförs för att kunna säkerställa en säker och stabil trailer, samt uppmärksamma eventuella fel på trailern och åtgärda dom i ett tidigt stadium, för att minimera kostnaderna för ägaren/brukaren.

Våra garantier på begagnade fordon

Begagnade fordon

Scanvos reklamationsrätt gäller i de fall det avtalats vid affären, i 20 dagar efter ägarbytet.

Reklamationsrätten gäller drivlinan, vilket inkluderar följande:
Skada på motor (lager, axlar, drev, kolvar, foder, vevstakar, topplock, bränslepump, insprutare, kompressor, lufttork, turbo, vattenpump, grenrör), växellåda, samt drivande axel (lager, axlar, drev, hus, kardanstång) vid plötslig och oförutsedd skärning eller brott på dessa delar.

Övriga delar som även ingår:
Luftkuddar, styrenheter, färdskrivare och vändskiva.

Reklamationsrätten gäller inte följande:
Bärgning eller rätt till ersättningsbil, rätt till ekonomisk ersättning för eventuell förlust som fordonsägaren kan drabbas av vid maskinskada, för personskador eller följdskador på övrigt material som inte ingår i avtalet. Inte heller om felet beror på oaktsamhet eller slarv. Avbrottsskydd ingår inte. Om skadan ersätts av försäkringsbolag betalas inget av Scanvo. Bromsar, däck, kopplingslameller, el, elektronik (styrenheter ingår), AC, fjädring (luftkuddar ingår), stötdämpare, luft-/vätskeledningar, luft-/vätskeventiler, påbyggnadsdetaljer.

Reparation av fordonet som omfattas av reklamationsrätten, utförs med nya delar eller utbytesdelar, vilket som bedöms lämpligast av kunden tillsammans med Scanvo och verkstaden. Arbetet ska utföras under ordinarie arbetstid och eventuell transport av delar ska ske med normalfrakt. Jourarbete utförs endast om kunden är villig att betala merkostnaden. Skador på ex. lack, kaross, plastdetaljer, lampor, skärmar, inredning, rutor och dylikt – som inte påpekats vid leverans och överenskommelse om åtgärd bestämts – ersätts inte i efterhand.

Eventuella tvister skall avgöras i Varbergs Tingsrätt.